Jak stworzyć swoją firmę marzeń.

Kluczem do dobrego biznesu, a już na pewno do stworzenia dobrego biznesu od podstaw, jest wartość jaką jesteś w stanie wykreować. Nie chodzi tu o wartość samą w sobie, ponieważ każdy jest w stanie kreować wartość, np możesz posprzątać plac sąsiada za 1 zł, co wykreuje wartość dla was obydwu, ale nie o to chodzi. Potrzebna jest wartość, która zadowoli twojego klienta na tyle, że będzie gotów zapłacić ci więcej niż wart jest dla Ciebie czas, który w to wkładasz. Taka wartość nie powstaje ot tak sobie. Bardzo często jest związana z ideami i przyjętymi standardami (chleb w kształcie ośmiornicy nie będzie się sprzedawał tak dobrze jak chleb w kształcie chleba, choćby miał taką samą lub trochę większą wagę, co naprowadza nas na wniosek, że sam kształt chleba prezentuje pewną wartość dla klientów. To samo można powiedzieć o wszelkich innych tradycyjnych formach prowadzenia działalności, których jeśli nie możesz zmienić na swoją korzyść to powinieneś się im podporządkować). Należy się więc skupić na wartości jaką dostarczymy klientowi. Jeśli uda się wytworzyć dostatecznie dużo, znalezienie sposobów jak część z tej wartości skierować do nas (wciąż pozostawiając klientowi tyle by z nami został). W ten sposób postąpiło Google, które świadczy usługi o wysokiej jakości za darmo. Na „głowie” google jest zarówno to jak wykreować wartość, jak również jak tą wartość przekierować do siebie (za pomocą reklam) nie odstraszając klientów. Myślę że tworząc biznes najważniejsze jest by zamiast zastanawiać się jak najszybciej zostać milionerem, stworzyć wartość dla innych ludzi. Osobną kwestią tutaj są potrzeby ludzkie, które są często niewyartykułowane (wiele produktów wydaje się dopiero „tworzyć” nowe potrzeby, ale tak naprawdę tylko odkrywają je). Potrzeb tych możemy szukać, starając się zgadywać czego chcą inni, lub po prostu postawić się w miejsce swoich klientów i spytać się czego oczekiwałbym sam po swoim produkcie, oczywiście w przypadku produktów innowacyjnych dużą rolę odgrywa intuicja i szczęście (odpowiednie miejsce i czas).
Osobną kwestią jest różnica między tworzeniem tej wartości samemu, a stworzeniem organizacji, która będzie temu celowi służyć. Szczególne w usługach widać wyraźnie, że wartość kreowana osobiście przez właściciela firmy jest o wiele wyższa niż ta kreowana przez pracowników. Dzieje się tak dlatego, że pracownicy traktowani są jak… pracownicy, a powinni być traktowani jak biznesmeni (każdy człowiek jest biznesmenem – jak powiedział Don Corleone). Z tego wniosek, że tworząc organizację, poza dwoma tradycyjnie pojmowanymi stronami transakcji, istnieją co najmniej dwa wymiary więcej: ty-pracownik, pracownik-klient, które powinny być wzięte pod uwagę z nie mniejszą starannością, do tej jaką przywiązuje się normalnie do tradycyjnego wymiaru firma-klient.
Pomysł na firmę to nic innego jak odpowiedź na pytanie co chcę w życiu robić. Reszta to rozwikłanie zagadek: Jak stworzyć możliwie największa wartość dla klientów oraz jak stworzyć efektywną organizację realizującą te pomysły. Pamiętając o tym, że zawsze paradygmat jakości musi górować nad paradygmatem kosztów, mamy spore szansę na powodzenie. Powodzenie finansowe także, ale przede wszystkim poczucie spełnienia i satysfakcji.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s