Wierzenia a strategie uczenia się języków obcych

Tym krótkim artykułem otwieram cykl poświęcony nauce języka obcego. Będę się w nim przyglądał wierzeniom, strategiom, motywacji, technikom i wszystkiemu co może pomóc w tej pasjonującej podróży do wewnątrz obcej kultury jaką jest nauka jej języka.

Wierzenia czasami są nazywane metasądami. Oznacza to że wierzenia to nasz osobisty, emocjonalny stosunek do pewnych sądów. Na poziomie pracy naszego mózgu wierzenia to (jak wszystkie nasze myśli) reprezentacje.
Stabilność wierzeń bierze się przede wszystkim z ich wzajemnego połączenia. System wierzeń można porównać do domku z kart. Jest to konstrukcja którą budowaliśmy przez całe dotychczasowe życie. Stosunkowo łatwo można kogoś namówić na zmianę kart dodanych najpóźniej. Jednak ludzie zwykle za żadne skarby nie zgadzają się zmieniać kart tkwiących głęboko w strukturze, ponieważ wiązałoby się to z rewolucją w sposobie myślenia o trudno przewidywalnych skutkach. Szczególnie trudno zmienić, a czasami nawet dotrzeć do wierzeń tożsamościowych. Zasadą jest że wierzenia wyższego rzędu mogą być zmienione jedynie za pomocą wierzeń niższego rzędu. Na przykład możesz sobie próbować bez końca wmówić, że możesz poderwać tą dziewczynę, ale jeśli będziesz miał wierzenie niższego rzędu typu: Nie jestem dobry w kontaktach z dziewczynami, to niestety nic z tego nie wyjdzie.
Wierzenia o nauce są wierzeniami dosyć głęboko zakorzenionymi ponieważ proces ich nabywania rozpoczął się już w pierwszych latach szkoły. Zazwyczaj też naukę języków obcych traktuje się podobnie jak naukę innych przedmiotów (podobne lekcje, podobna częstotliwość, taka sama struktura i system ocen). System oceniania i poglądy naszych dawnych nauczycieli odgrywają większą rolę w naszych dorosłym życiu niż nam się wydaje. Czasami wierzenia o uczeniu się są silnie powiązane z wierzeniami tożsamościowymi (np. jeśli wybieraliśmy drogę swojej kariery zawodowej na podstawie wierzeń tego typu).
Badania wykazały, że nauczyciel może wpłynąć na czas jaki uczeń będzie poświęcał nauce oraz na jej efektywność. Jednak decydującą rolę odgrywa tutaj to co się dzieje w głowie ucznia. Dlatego pierwszą i najważniejszą informacją jaką może przekazać nauczyciel jest to, że istnieje więcej niż jedna droga do nauczenia się języka obcego. Istnieje wiele metod nauki, z których większość może poszczycić się sukcesami o ile ich adepci wykazali się konsekwencją i motywacją. Przede wszystkim zaś istnieją dobre i złe strategie, a najprawdopodobniej idea „zdolności językowych” jest mitem.

źródła:
Gabillon Z., L2 Learner’s Beliefs: An Overview Journal of Language and Learning Vol. 3 No. 2
Bernat, E., Gvozdenko, I., (2005) Beliefs about language learning: Current knowledge, pedagogical implications and New research directions.
Dunlosky, J., Willingham, D., Rawson, K., Marsh, E., Nathan, M., Willingham, D., (2013) Improving Students’ Learning With Effective Learning Techniques: Promising Directions From Cognitive and Educational Psychology
Damasio, A. (2012), Self Comes to Mind: Constructing the Conscious Brain

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s