To mi nie wchodzi!

Czyli o tym jak zmotywować się do nauki oraz jak uczyć się by wiedza zostawała na dłużej.

Wiele osób narzeka na to, że „nauka nie idzie”, „słabo wchodzi”, „nie mam weny do nauki” itp itd. W związku z tym zadają pytania co mają zrobić by obudzić w sobie nieprzepartą chęć do nauki. Nie ma na to gotowego – pasującego do wszystkich przypadków sposobu. Na szczęście jest sposób by znaleźć sposób dla siebie, i składa się z dwóch prostych etapów.

Krok 1: Wymaga jedynie odpowiedzi na proste pytanie: Dlaczego uczę się języka? Pewnej wskazówki może udzielić lista najczęstszych motywacji, zamieszczona tutaj. Uczciwa odpowiedź na to pytanie jest bardzo ważna, ponieważ (jak już pewnie zauważyliście) chęć władania językiem nie jest tożsama z chęcią do jego nauki.slon ksiazka 15702903_l

Krok 2: Postaraj się by proces i treść nauki języka były jak najbardziej zbieżne z celem jaki pragniesz osiągnąć. Na przykład jeśli jesteś samorozwojowcem to postaraj się wyszukać blogi o tej tematyce w docelowym języku. Jeśli uczysz się typowo w celach towarzyskich, koniecznie znajdź partnera do wspólnej nauki (lub zapisz się do grupy konwersacyjnej w szkole językowej). Dzięki temu będziesz ciągle przypominał sobie dlaczego się uczysz i dlaczego nauka jest dla ciebie ważna. Ja ucząc się języka obcego starannie obserwuję ten proces u samego siebie. Właśnie ten proces jest dla mnie najważniejszy ponieważ pozwala mi stanąć po stronie słuchacza i zrozumieć go, a dzięki temu ułatwia mi trafienie do niego.

Dzięki tym zabiegom uzyskamy duże prawdopodobieństwo, że to co próbujemy przyswoić napotkamy często w naturalnych warunków występowania języka. Z jakiegoś powodu mózg zapamiętuje wiadomości które „on uznaje” za potrzebne. Najłatwiej zapamiętujemy słówka, po których nauce uda nam się napotkać w oryginalnym tekście, który nas interesuje.

Bardzo często na naszych lekcjach obserwuję, że do poszczególnych osób docierają poszczególne metody przekazu. Jedni uwielbiają mieć czas przedstawiony w tabelce, inni na osi czasu, a jeszcze inni wolą usłyszeć kilka praktycznych przykładów. Jeden jedyny dobry sposób to taki, który trafia do ciebie. Więc próbuj i zmieniaj podejścia.

Należy jeszcze dodać, że najlepsze rezultaty osiągają słuchacze uczący się codziennie, ale w krótkich blokach. Pięć razy po piętnaście minut, od poniedziałku do piątku przyniesie lepsze rezultaty niż dwie godziny w sobotę. Jeśli zaś już tak się stało, że masz dłuższy blok czasowy i chcesz go wykorzystać na naukę to pamiętaj by stosować tzw blended learning, czyli co jakiś czas zmieniać tryb nauki (np. 20 minut słuchania, 20 minut powtarzania słówek, 20 minut czytania itp).

Na naszych lekcjach, które trwają godzinę, także stosujemy tą zasadę. Staramy się urozmaicać czas by zmaksymalizować rezultaty.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s