Diagram zastosowania czasów.

Dzisiaj prezentuję wam diagram własnego pomysłu (pomimo usilnego szukania w internecie nie zdołałem znaleźć niczego podobnego), który pokazuje w jaki sposób najlepiej, według mnie, wybrać zastosowanie czasów teraźniejszych i przeszłych.

Zanim zaczniesz go używać, proszę miej na uwadze, że diagram ten nie pretenduje do miana uniwersalnego i niezawodnego sposobu na wybór czasów gramatycznych. Jest to raczej kolejne zestawienie najbardziej popularnych czasów wraz z komentarzem dotyczącym ich zastosowania.

Niewielka ilość miejsca w komórkach diagramu uniemożliwia szersze wytłumaczenie poszczególnych pozycji. Uznałem, że w tym przypadku prostota jest ważniejsza od wyczerpujących objaśnień. Dlatego też diagram ten może bardziej przysłużyć się nauczycielom wyjaśniającym używanie czasów niż uczniom. Podczas prezentowania tego diagramu na moich lekcjach słuchacze zazwyczaj na początku mają problemy z interpretacją poszczególnych kroków (np. czy zdanie „Ona nigdy nie widziała morza” ma związek z teraźniejszością?). Dopiero po wielokrotnym przebrnięciu przez kontrowersyjne oraz przez proste przykłady nabywają wprawy i są w stanie poprawnie interpretować zdania.

zast. czasów

Najczęstszym pytaniem i największym zarzutem wobec takiego nauczania czasów gramatycznych jest to, że nikt nie będzie nosił takiego diagramu ze sobą, a już na pewno nie będzie w stanie go użyć podczas normalnej, żywej konwersacji. Moją odpowiedzią na to jest to, że zarzut jest w pełni uzasadniony. Nie polecam chodzenia z nim po ulicach Londynu. Sam stosuje metodę komunikacyjną i stawiam na praktykę bardziej niż na teorię. Jednak jak wiemy istnieją różne typy uczenia się. Jedni nawet nie chcą patrzeć na taki diagram (mówią, że kręci im się w głowie na sam widok), ale za to intuicyjnie są w stanie zastosować czas gramatyczny. Inni czują się zagubieni wśród niejednoznacznych reguł gramatyki angielskich czasów i takie usystematyzowanie pomaga im zrozumieć ich zawiłości. Tego typu słuchacze brną na początku przez taki diagram bardzo powoli i mozolnie, potem coraz szybciej, potem coraz mniej w niego patrzą. Służy on tylko jako kółeczka treningowe przy małym dziecięcym rowerku, które w niedługim czasie będą mogli odkręcić i cieszyć się z jazdy.

Jeśli ktoś ma jakiekolwiek uwagi na jego temat to proszę o podzielenie się nimi w komentarzach. Być może razem uda nam się go ulepszyć i rozszerzyć tak by obejmował także inne konstrukcje oprócz czasów podstawowych. Chętnie też odpowiem na wszelkie pytania.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s